Gå tilbage   Piratgruppens Forum > Debat af IT-Politik, ophavsret mv. > Nyheder

Nyheder Her kan du poste links til nyheder fra den store it-verden.

Svar

Emne værktøjer Visnings måde
Gammel 12-15-2009, 03:19 PM
Wingless Angel's Avatar
Wingless Angel Wingless Angel er offline
Moderator

Tilmeldings dato: Jan 2005
Lokation: KBH
Standard ComON: Kulturministeren: Piratkopiering et "massivt" problem

http://www.comon.dk/nyheder/Kulturmi...-1.249674.html

Citer:
ComON ville gerne have hørt kulturministeren om, hvilke videnskabelige undersøgelser der ligger bag hendes karakteristik af piratkopiering som et ”massivt” problem, og om hvorvidt ministeren er bekendt med de videnskabelige undersøgelser, der viser, at musik og filmindustrien kan have direkte gavn af piratkopieringen.
Desværre lykkedes trods ihærdige forsøg ikke at få et svar fra ministeriet. Ministerens pressechef lod til at mene, at det var ”almindeligt kendt”, at musikbranchens faldende cd-salg skyldes piratkopiering, men henviste til en kontorchef Bente Skovgaard for en nærmere udtalelse desangående. Den pågældende kontorchef tager dog ikke telefonen og reagerer ikke på telefonbeskeder fra ComON.
Det er tydeligt at vores kulturminister på ingen måde har sat sig ind i sagerne, men at hun blot er i lommerne på industrien. Det er ægerligt at man på den måde bare kan antage at noget er et massivt problem, uden at kunne bakke det op. Man burde sende hende en kopi af den rapport Claus Pedersen har lavet omkring den påståede skyld piratkopiering har i branchens krise.

Men godt gjort af ComON, at de går efter hende.

An Open Letter to Lily Allen

Besvar med citat
Gammel 12-15-2009, 03:27 PM
GhOstFaCE GhOstFaCE er offline
Medlem

Tilmeldings dato: Nov 2005
Standard

Citer:
Men godt gjort af ComON, at de går efter hende.
Ja men hvorfor er det ikke jer der går efter hende?

Citer:
Oprindeligt indsendt af PaCmAn Se meddelelser
Selv om simpsons er freemasonic hjernevask, kan de da være meget sjovt lavet fra tid til anden.
Besvar med citat
Gammel 12-15-2009, 03:37 PM
Wingless Angel's Avatar
Moderator

Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af GhOstFaCE Se meddelelser
Ja men hvorfor er det ikke jer der går efter hende?
Nu har Piratgruppen ikke det samme økonomiske fundament som ComON, hvilket gør det svært at opretholde en overvågning af de politiske processer, for derefter at udgive pressemeddelelser på baggrund af de relevante tiltag der måtte komme.
Vi har dog på det seneste forsøgt at implementere en fremgangsmåde som kan gøre vores eksterne kommunikation hurtigere og mere effektiv gennem blog-lignende nyhedsopdateringer.

Jeg kunne forestille mig at hendes udmelding vil medføre en respons fra Piratgruppen, men jeg tror dette er det første vi hører til det, da vi afhængige af at andre (som eks. nyhedstjenester som ComON) gør os opmærksomme på nyheder fra den politiske verden.

Er der nogen som har et par links til undersøgelser om P2P tjenesters positive effekter ift. rettighedshavere/kulturskabere?

Her er den oprindelige pressemeddelelse:

http://www.kulturministeriet.dk/sw90966.asp

Citer:
PRESSEMEDDELELSE
10. DECEMBER 2009

KULTURMINISTEREN NEDSÆTTER UDVALG OM OPHAVSRETTIGHEDER PÅ INTERNETTET

Krænkelser af ophavsretten er et massivt og stadigt stigende problem – især i videnssamfundet, hvor vi skal leve af samfundets kreative kræfter. Piratkopiering er ikke bare skadeligt for rettighedshaverne, men også for forbrugerne, erhvervslivet og samfundet generelt. Derfor lancerede regeringen i marts 2008 en handlingsplan for en styrket indsats mod piratkopiering.

Som opfølgning herpå iværksatte Kulturministeriet i maj 2008 en møderække om håndhævelse af ophavsrettigheder på internettet. Rapporten fra denne møderække blev offentliggjort i juni 2009 og bliver nu fulgt op af et udvalg, der får til opgave at beskrive konkrete modeller og initiativer, der kan bidrage til en styrket håndhævelse af ophavsrettigheder på internettet. Herudover skal udvalget se på mulighederne for at skabe bedre grobund for udviklingen af både nye og eksisterende forretningsmodeller.

Kulturminister Carina Christensen siger:
”Piratkopiering på internettet er et massivt problem for samfundet - og især for rettighedshaverne. Der er behov for at se på mulighederne for at styrke håndhævelsen af ophavsrettighederne på internettet og på udviklingen af nye forretningsmodeller. Derfor har regeringen nu nedsat dette udvalg.”

Kulturminister Carina Christensen indkalder de politiske partier til drøftelser på baggrund af møderækkens rapport fra juni 2009. Drøftelserne vil finde sted i starten af det nye år.

Yderligere oplysninger:
Pressechef Martin Skovmand, Kulturministeriet, tlf.: 24 69 64 21
Kontorchef Bente Skovgaard Kristensen, Kulturministeriet, tlf.: 51 88 67 69
Hvordan i alverden kan man sige at piratkopiering er skadeligt for forbrugerne?
Det er jo netop forbrugerne som piratkopierer, og oplever en adgang til kulturen som aldrig før.

Sidst redigeret af Wingless Angel : 12-15-2009 kl. 03:43 PM.
Besvar med citat
Gammel 12-15-2009, 04:29 PM
PeterOle PeterOle er offline
Medlem

Tilmeldings dato: Feb 2008
Standard

Hvad forventer I ?
Danmark er et land hvor politikere ikke kan se et problem i at de sidder i lukkede, selvsupplerende "VL-grupper" med pingerne fra det private erhvervsliv .. Og de borgerlige er naturlig de værste .
Besvar med citat
Gammel 12-15-2009, 04:55 PM
Wingless Angel's Avatar
Moderator

Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af PeterOle Se meddelelser
Hvad forventer I ?
Min forargelse er også mest retorisk, da jeg bestemt ikke forventede mere af Carina Christensen som kulturminister, men selv en retorisk forargelse er på sin plads her.

Citer:
Oprindeligt indsendt af PeterOle Se meddelelser
Danmark er et land hvor politikere ikke kan se et problem i at de sidder i lukkede, selvsupplerende "VL-grupper" med pingerne fra det private erhvervsliv .. Og de borgerlige er naturlig de værste .
Ja og problemet er at man kan ikke engang bare stemme på oppositionen, da de er i lommerne på fagbevægelserne, så uanset hvad man gør så kan man ikke slippe for særinteresserne.
Jeg mener dog at den danske model har sine fordele, da der er konsensus om store dele af de beslutninger som kommer fra vores folkestyre, men der er desværre emner som ikke er attraktive fra et politisk synspunkt, da de simpelthen går imod alt for mange særinteresser. Fildelingen er et af disse emner.

Besvar med citat
Gammel 12-15-2009, 08:05 PM
JepAnt's Avatar
JepAnt JepAnt er offline
Medlem

Tilmeldings dato: Jul 2009
Lokation: Aarhus, DK
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af Wingless Angel Se meddelelser

Er der nogen som har et par links til undersøgelser om P2P tjenesters positive effekter ift. rettighedshavere/kulturskabere?
Her er et par Ole Husgaard har sendt til mig:
KTHs undersøgelse: http://www.aftonbladet.se/pryl/article330240.ab

Eller Harvards:
http://news.harvard.edu/gazette/2004...lesharing.html

En undersøgelse fra Göteborgs Universitet, viser at dem der ulovligt downloader film går dobbelt så ofte i biografen som dem der ikke gør:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fi...kel_330966.svd

En fra Holland:
http://www.ez.nl/Actueel/Pers_en_nie.../Ups_and_Downs

Citer:
Oprindeligt indsendt af Wingless Angel Se meddelelser
Jeg er vild med, at Ministerens pressechef mener, at det er ”almindeligt kendt”, at musikbranchens faldende cd-salg skyldes piratkopiering...
Gammel 12-15-2009, 08:16 PM
Wingless Angel's Avatar
Moderator

Standard

Tak for alle de links

Citer:
Oprindeligt indsendt af JepAnt Se meddelelser
Jeg er vild med, at Ministerens pressechef mener, at det er ”almindeligt kendt”, at musikbranchens faldende cd-salg skyldes piratkopiering...
Ja det siger noget om hvem han omgiver sig med samt den generelle opfattelse i ministeriet.

Jeg er bestemt heller ikke tryg ved en politiker som læner sig op ad fordomme og løse antagelser når vigtige beslutninger om fremtidens informationssamfund skal tages.

Besvar med citat
Gammel 12-16-2009, 01:02 AM
Suchimuboi's Avatar
Suchimuboi Suchimuboi er offline
PGstaff

Tilmeldings dato: Feb 2009
Standard

Hej folkens!

Jeg er glad for at se denne tråd! Lige siden jeg så pressemeddelelsen fra KUM har jeg tænkt på hvordan vi skulle reagere på det udadtil, men jeg har desværre været helt hængt op med uni-projekt. Nu har jeg dog endelig fri, og jeg har tænkt mig at rykke på det! Så byd endelig ind med flere argumenter og links til undersøgelser, som vi kan bruge i argumentationen. Jeg blev også inviteret i Deadline for at diskutere med Ivan Pedersen fra KODA på baggrund af KUM's udmelding men havde desværre ikke tid som sagt. Jeg henviste dem til Piratpartiet, som desværre sendte en person der ikke havde de aller bedste argumenter med i tasken, om man så må sige.

Gode hilsener,
Suchimuboi
Besvar med citat
Gammel 12-16-2009, 07:05 AM
JeppeWinther JeppeWinther er offline
Medlem

Tilmeldings dato: Dec 2009
Standard

Haha, ja det var så mig der endte med at stå der og se mere eller mindre fjollet ud.
Jeg var en nødløsning, og jeg er heller ikke selv specielt tilfreds. Men sådan går det når alle de erfarne kræfter melder pas eller ligger sig med influenza, så må man nøjes med de glade entusiaster.

Tilbage til topic, så er der vel kun en vej frem, og det er at blive ved med at pege på facts hver gang der kommer en udmelding baseret på fri fantasi.
En knowledgebase med en række undersøgelser er et fornuftigt redskab at bygge op, så der hurtigt og let kan refereres til underbyggende fakta.
Besvar med citat
Gammel 12-16-2009, 07:22 AM
Wingless Angel's Avatar
Moderator

Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af Suchimuboi Se meddelelser
Hej folkens!

Jeg er glad for at se denne tråd! Lige siden jeg så pressemeddelelsen fra KUM har jeg tænkt på hvordan vi skulle reagere på det udadtil, men jeg har desværre været helt hængt op med uni-projekt. Nu har jeg dog endelig fri, og jeg har tænkt mig at rykke på det! Så byd endelig ind med flere argumenter og links til undersøgelser, som vi kan bruge i argumentationen. Jeg blev også inviteret i Deadline for at diskutere med Ivan Pedersen fra KODA på baggrund af KUM's udmelding men havde desværre ikke tid som sagt. Jeg henviste dem til Piratpartiet, som desværre sendte en person der ikke havde de aller bedste argumenter med i tasken, om man så må sige.

Gode hilsener,
Suchimuboi
Universitetet stjæler tid som intet andet.
Jeg har lige siddet foran skærmen den sidste uge og lavet opgave, men i dag afleveres den
Så er der en måned til den næste...

Argumenter:

Hvad jeg lige kunne finde på med morgen-hjerne. Måske kommer der mere senere, eller også sletter jeg dem i skam

• Fildelingen er et gode, da man etablerer en direkte vej fra kunstner til forbruger.
  • Kampen mod piratkopiering er ved at ødelægge den frihed på internettet som har gjort det til den succes det er. Umedieret kommunikation mellem mennesker uden hensyn til ophavsretten.
  • De danske kulturministre har vist sig gang på gang at have en forældet opfattelse af kulturdistribution, og køber musikindustriens påstand om at de er fildelerne der ødelægger deres forretningsmodel som har været en af de mest indbringende i historien.
  • De fleste fildelere vil gerne støtte kunstneren, men ikke den industri som står bag dem, og som sagsøger kunstnernes forbrugere. Den nuværende teknologi gør dette meget besværligt, da der ikke er en tilnærmelsesvis central kilde til kultur som tillader donationer til de enkelte kunstnere.
  • Der findes mange eksempler på kunstnere som, trods en afvisning af den tilgang til ophavsretten som KODA tilskriver sig, tjener udemærket, og er yderst produktive bidragsydere til kulturen. (eks. Radiohead, Marybell Katastrophy og The Brian Jonestown Massacre m.fl.)
  • Dagene hvor man kan udsende et album, og så læne sig tilbage for at se pengene rulle ind er definitivt ovre. Live-koncerter og kulturelle særoplevelser er i langt højere kurs.
  • Koncertpriserne herhjemme er steget voldsomt igennem de senere år, så der er nogen som får deres penge. Kunstnerne må selv sørge for at få deres retfærdige del af kagen.
  • Det er ikke forbrugernes skyld at man ikke kan tjene nok til at opretholde den samme standard i musikbranchen som i 90'erne som af samme grund refereres til som den gyldne tid.
  • Da skorstensfejernes fag blev reduceret til en brøkdel af hvad den er nu, var der også nogle strukturelle omkostninger, men derfor blev folk da ikke sagsøgt for at finde andre varmekilder end deres brændeovn.
  • Hvis piratkopieringen ikke er til at standse som Jesper Bay fra IFPI siger, er det så ikke på tide at man i musikbranchen omstiller sig til de nye tider, og lader være med at prøve at ødelægge internettet, og dermed den frihed menneskeheden har opnået?
Det handler i høj grad om en intern magtkamp om ressourcerne i underholdningsindustrien, da de tjener ganske glimrende.

Fandt lige en relevant nyhed fra i dag:
http://torrentfreak.com/piracy-benef...orrentfreak%29

Sidst redigeret af Wingless Angel : 12-16-2009 kl. 12:34 PM.
Besvar med citat
Svar

Emne værktøjer
Visnings måde

Regler for meddelelser