Det skulle ellers først have været annonceret om en uge eller to, når vi havde fået en webside op at køre. Men det er jo svært at holde på en hemmelighed på nettet. Når først rygterne begynder at gå, er det bedst at melde klart ud for at undgå misforståelser. Og jeg synes at Piratgruppens forum er det bedste sted officielt at annoncere nyheden.
Som politisk program har vi valgt at piratkopiere
det svenske piratpartis program. Det er besluttet, at det politiske program skal oversættes til dansk, og at eventuelle ændringer til det skal drøftes i tiden op til Piratpartiets første landsmøde.
Jeg er valgt til formand, og forventer i løbet af de næste par dage at have rejst midler til indkøb af server, så vi hurtigst muligt kan få en webside og et forum op. Her vil det også blive muligt at melde sig ind. Vi har besluttet at penge ikke skal være en forhindring for at melde sig ind, så årskontingentet bliver på 30 kroner, selvom det er tilladt at betale mere.
Jeg forventer at vi på sigt vil blive opfattet som en seriøs politisk aktør, som medierne vil spørge når de vil have et alternativt synspunkt i forhold til ophavsretslobbyen og de eksisterende politiske partiers perspektivløse indstilling til det informationssamfund vi er på vej ind i. På længere sigt forventer jeg også at vi stiller op til valg, både lokale valg, til Folketinget og til EU-Parlamentet.
Det må understreges, at Piratgruppen og Piratpartiet er forskellige organisationer, selvom vi er enige på mange punkter. Ingen fra Piratgruppen har været involveret i stiftelsen af Piratpartiet.